dinsdag 22 november 2011

Ayam pedis

Vandaag lekker aan het koken ,omdat ik van de week wat mensen krijg vanuit Engeland.En waar ze naar snakken is dan toch zoals ze het zelf noemen,het lekkerste eten van Nederland,Indisch dus !
Uiteraard komen er dan ook andere mensen dus maak ik altijd wat meer gerechten,ben nu dus alvast Rendang en de Sate aan het maken en ondertussen aan het denken welke andere gerechten ik erbij zal serveren.De groenten zien we nog wel,maar er is een klassieker die bij mijn vrienden niet mag ontbreken en dat is de Ayam pedis,de hete kip
Thuis werd hij in allerlei gradaties van vurigheid gemaakt,wisten ze van tevoren dat de gasten niet zo gewend waren aan "pedis" oftewel heet dan gingen ze iets rustiger om met de lombok.Maar als het even kon werd de Ayam pedis een Ayam seitang,oftewel een duivelskip en at je de kip al zwetend en naar adem happend op,en raar maar waar dat was pas echt genieten,ik zal de iets mildere variant geven,maar zoals ik al eerder schreef alle recepten zijn alleen maar een leidslijn,het gaat ten alle tijden om je eigen smaak dus proeven!!!!!

op ong.500 gram kip (ik neem het liefste de kippedijen waar nog een klein botje en wat vet aanzit)
2 rode uien
4 teentjes knoflook
5-20 lombok merah
1 tl ketumbar
1/2 tl jinten
1 tl kunyit
1 stukje trassi (ong een vingerkootje)
1 stukje laos (een schijfje van 1 cm)
3 jeruk purut
1 sereh
zout
santen (blokje van ong 50 gr)
wat water

in wat zonnebloemolie de kip aanbraden tot ze licht gekleurd zijn,dan de kip eruithalen en even op een bordje weg zetten,een bumbu maken van de ui,knoflook,lombok,ketumbar.jinten,trassi,laos,kunyit en wat zout even vijzelen (uiteraard kan dit ook met een keukenmachine of een blender) en vervolgens aanfruiten in de olie van de kip,daarna de kip er weer bij doen,wat water en de santen erbij samen met de sereh en de jeruk purut en het dan laten sudderen tot de kip gaar is.Kleine tip,wat gekookte eieren in de saus erbij doen en je hebt weer wat lekkers erbij (mochten er plotseling toch meer mensen komen opdagen om te eten :-))
Een andere variant is de droge Ayam pedis oftewel de Ayam bakar pedis
Gewoon de zelfde kip even inwrijven met citroensap en even laten intrekken.Dan maak je de bumbu zoals boven beschreven en die fruit je even aan wat olie,dan laat je dat een beetje afkoelen,je warmt de oven met grill even voor op 180 graden,In de tussentijd smeer je de kip goed in met de bumbu (nog lekkerder is het wanneer je de kip een nachtje in de bumbu laat staan ) en grill je ze lekker gaar.Deze variant heeft bij mij de voorkeur als ik al wat "natte" gerechten heb.Maar voor welke je ook kiest gewoon lekker wat witte rijst en wat komkommer zuur erbij en het is al genieten.
Selamat makan,
Roy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten