woensdag 26 oktober 2011

ketoprak betawi

Werd vanochtend wakker met zo'n trek in wat lekkers en wanneer ik bij mijn moeder was vroeg ze dan altijd "zoet of hartig",omdat als ontbijt (sarapan) heel veel dingen geschikt waren bij ons thuis.Nasi goreng maar ook pisang goreng of iets anders zoet bijvoorbeeld klepon en dat dan lekker met een goede kop koffie tubruk.Maar iets wat absoluut altijd lekker was als ontbijt (vooral als een laat ontbijt) maar ook op elk ander moment van de dag,was haar ketoprak,en dan met name de ketoprak betawi oftewel de ketoprak zoals die gemaakt word in Jakarta de geboortestad van mijn moeder.Nou was mijn moeder erg uitgesproken over het feit dat wat uit Jakarta kwam sowieso lekker was,en alles wat van "buiten" kwam,toch wel erg smakelijk moest zijn voor het,het predikaat "dit is ook wel lekker" kreeg.Gerechten uit noord-Sumatra en Surabaya hadden dan een klein streepje voor,en van Ambon was haar favoriet de rujak van pantai Natsepa (die ook absoluut geweldig is).Maar mijn moeders ketoprak,het liefste gegeten met lontong (blokjes kleefrijst),maar net zo smakelijk met gewoon witte rijst,is toch wel een van mijn favorieten,Wanneer ik in Los Angeles bij mijn nicht ben is het eerste wat zij altijd vraagt "maak je ketoprak",waarna we uren door de stad moeten rijden op zoek naar de ingredienten,maar het is altijd weer de moeite waard.
                                    (foto niet van mijzelf,maar van het net,geleend van flavour boulevard.com)

1 tahu (liefst de verse)
1 onsje miehoen (weken in heet water)
1 onsje Tauge (schoongemaakt,dus geen "luie vrouwen tauge" zoals oma het altijd zo subtiel wist te zeggen,even geblancheerd)
wat selderie
kecap manis
gebakken uitjes
krupuk of voor de liefhebber emping

voor de bumbu
pinda's (of wat pindakaas)
3 rawit
2 teentjes knoflook
een stukje gula jawa
wat zout
en wat gekookt water

eerst de tahu in schijven bakken van ong 1.5 cm dik (in de olie of in de margarine,persoonlijk vind ik het in de margarine lekkerder),als die gebakken zijn,ze in plakjes snijden.
In de vijzel de rawit en de knoflook fijnwrijven met de gula jawa en wat zout,daarna de pinda's erbij  en ook fijnwrijven (of de pindakaas) en dan met wat warm water op de juiste dikte brengen.
In een diep boord of kom de bumbu scheppen en daar de tahu,geblancheerde tauge en miehoen doorheen mengen,dan wat kecap manis er over heen en dan de gebakken uitjes,wat krupuk eroverheen verkruimelen en ten slotte wat selderie erover! Al klaar!!! Wat lontong of witte rijst erbij,en genieten maar!!!
Selamat makan,
Roy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten