vrijdag 14 oktober 2011

nasi goreng

Als er sprake is van een verslaving in mijn leven dan is het wel de verslaving aan een bordje nasi goreng,als puber zijnde lag ik vaak uren lamlendig op bed en was er voor mijn moeder maar één mogelijkheid om mij in beweging te krijgen.De geur van uien,knoflook en voornamelijk de geur van de trassi maakte dat alles wat er op dat moment niet "goed"was in mijn leven,als sneeuw voor de zon verdween,en ik wist wat ik kon verwachten,mijn moeders nasi goreng!!! Of wat voor velen beter bekend was als de nasi van tante Hetty.

Eerst snipper je een uitje en maak je een paar teentjes knoflook fijn,die doe je in de cobek(een vijzel) met wat fijngesneden lombok en een blokje trassi. Alles even uleken (fijnwrijven) een klein beetje zout naar smaak erbij,dit is je bumbu.
Even 2 eitjes in de wadjan in wat hete olie klutsen en even apart zetten op een schoteltje.Bumbu in de wadjan met wat olie aanfruiten voor een paar minuten.Daarna een kliekje vlees of overgebleven vleeswaren (bijv.een beetje kip of wat ontbijtspek of wat garnaaltjes wat er ook maar in je koelkast nog ligt) fijnsnijden en erbij doen.De witte rijst (liefst van de dag ervoor) erbij doen,alles door elkaar scheppen en dan uiteindelijk prei of lenteui in fijne ringetjes gesneden er doorspatelen,het ei erbij,nog even omscheppen. Proeven en naar smaak nog een scheutje kecap ikan of wat visolie erbij en je bent klaar om lekker te kunnen genieten van een lekkere nasi goreng.
Zeker lekker met wat krupuk en wat komkommerzuur erbij!!!!
selamat makan,
Roy

2 opmerkingen:

  1. OOOOH wat heerlijk en zo snel klaar. Papa deed nog een scheut oestersaus door de bumbu. ook erg lekker maar ga het ook nog eens eten met de visolie erdoor.. Heel frapant dat T. Hetty ook de eieren er doorheen klutste en niet apart bakken en erdoor snijden. Ik ben erg benieuwd naar je volgende recepten. Liefs Gwen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, ik ben per toeval hier terecht gekomen en heel erg bedankt voor alle lekkere recepten heerlijk , ik ben dol op al deze lekkernijen bedank hier voor, ik heb bij de nasi nog een schep sambal batjak gedaan, smullen maar gr uit den haag

    BeantwoordenVerwijderen